Dat is het gevoel dat uw rijdende reporter bekruipt als hij terugkijkt naar de rit van vandaag.
Vanmorgen een vroege start om 8 uur. De reden is onbekend maar, als ik de oranje geruchtenmachine goed beluister dan lijkt het er op dat de clubliefde buiten het oranje legioen hier een rol in speelt. Bijkomend voordeel is dat we, als we weersvoorspelling bekijken, de regen lijken te ontlopen. Twee vliegen in een klap.
Het vroege tijdstip weerhoudt de fietsvrienden er niet van om in grote getale aan te sluiten.
Twintig mannen op middelbare leeftijd in te strak oranje lycra. Altijd weer een imposant gezicht.
Ook de gouden koets van Gerben is weer terug uit de reparatie. Net als de restauratie van de koninklijke gouden koets heeft dit wel ff geduurd maar is hij precies op tijd terug voor de beklimmingen in Italie.
Geen hinnetje vandaag want de naamgever zit in de lappenmand. Beterschap Ronald!!
Ondanks de noordenwind gaat de route vandaag rondom het Noordzeekanaal en niet zoals te doen gebruikelijk de eerste helft noordwaarts tegen de wind in.
Il Manipulatore doet vandaag zijn naam eer aan want hij pakt samen met onze wegkapitein Stephan (El Condor) de leiding. De beide mannen hebben er kennelijk zin in vandaag want de cruise control wordt vastgezet door de mannen op kop en ze geven de hele rit de leiding niet meer uit handen. Het voelt als een trein op de rails vandaag. In de (groep) middenwagons is het goed toeven. Achterin is een ander verhaal. Het is al eens eerder benoemd in de verslaglegging maar het harmonicaeffect bij de bochten zorgt er bij de mannen achterin voor dat ze eigenlijk de hele rit een intervaltraining rijden. Desondanks de trein denderde voorin gestaag door kedengedeng kedengedeng …..whoewhoe.
De locomotief zet eerst koers naar station Purmerend om vanaf daar langs het Noordhollands Kanaal richting Amsterdam Noord te rijden.
Daar aangekomen blijft ons gelukkig de Nieuwendammerdijk dit keer bespaart. De beklimming van de beide Schellingwouderbruggen geven ons enigszins een voorbode van wat ons in Italie over een kleine twee weken te wachten staat. Joep rijdt achter uw rijdende reporter en hij kan het ff niet laten om de boel op scherp te zetten. “ Reiffie je moet dit een beetje bedenken maal 4 qua stijging en dan 2,5 of 3 uur achter elkaar”.
Altijd fijn om even opbouwend advies van je fiets”vrienden” te ontvangen.
Joep rijdt trouwens met Hans(C) het eerste deel van de rit direct achter uw rijdende reporter.
Het is daarom niet alleen de eerder besproken locomotief die uw rijdende reporter vooruit trekt maar ook de “ wall of sound” die ook nog een keer een duw in de rug geeft. Wat een luxe vandaag !!
Het oranje lint voltooid behendig de uitdaging van de stedelijke fietspaden van Amsterdam om via het Westelijk havengebied en Spaarndam richting Haarlem te rijden.
Via Santpoort belanden we na 65 km bij onze koffiestop op de kop van de haven van IJmuiden. Maar wat nu? Gesloten?; Gelukkig niet. De “artiesteningang blijkt wel geopend. Pfhhh, gelukkig maar want ik had er, ondanks het feit dat het genoeg stof tot schrijven had opgeleverd, niet naar uitgekeken om met een sjagerijnige groep fietsvrienden de weg te moeten vervolgen.
Stephan neemt zoals te doen gebruikelijk behendig de bestellingen op en binnen een oogwenk zijn we voorzien van koffie met taart.
Joep en Marcel gaan voor de gevulde koek. Dit blijken ondanks hun hoge verwachting, een verse warme koek, twee in conserverend plastic gestoken vermoedelijk pre-corona exemplaren te zijn. Toch wel een klein dompertje op de feestvreugde. De IJmuidense horecaondernemer heeft waarschijnlijk het stof van de koeken afgeblazen en een klein vreugdedansje gedaan toen hij de bestelling zag binnenkomen.
Gelukkig is er wel iets meer voor nodig om de stemming hierdoor te laten bederven.
Joep bekijkt zijn koek met een deskundige bakkersblik, haalt zijn schouders op en besluit de koek toch maar te nuttigen. Slok koffie er achter aan en je merkt er niets meer van. Toch Joep?
Tijdens de koffie wordt de bijzondere situatie op de fietsenmarkt besproken, Het is inmiddels niet meer uitzonderlijk dat je meer dan een jaar moet wachten op een nieuwe fiets. Ook het verkrijgen van onderdelen blijkt steeds problematischer te verlopen. Gelukkig is onze huisleverancier en trouwe sponsor Piet de Wit nog altijd in staat om ons te blijven voorzien van alle onderdelen en uw rijdende reporter heeft gisteren in de winkel op het Noorderveld nog met eigen ogen kunnen constateren dat er nog steeds nieuwe fietsen en onderdelen beschikbaar zijn. So far so good.
Voordat het echt gezellig wordt grijpt Stephan in en geeft het signaal dat we weer gaan vertrekken.
De locomotief trekt ons over de sluizen naar de overkant. Mooi gezicht hoor die nieuwe sluis.
Via Beverwijk rijden we langs het Noordzeekanaal richting Westzaan en daarna naar Zaandam. Het laatste stuk nog even met de kop in de wind langs de Provincialeweg.
Uw rijdende reporter rijdt direct achter de locomotief. Zal Enrico of Steef hem nu toch ff afgeven.
Maar nee hoor!! Geen enkel signaal dat daar op wijst en we belanden uiteindelijk onder hun bezielende leiding in Wormer. Goed werk hoor. Respect mannen !!
Zoals Stephan het thuisgekomen in de app beschrijft. Goed tempo, mooie afstand en “iedereen kon nog steeds praten”.
Geen ideaal weer maar weer een mooie fietsdag !!!