Jaja !!! ik weet het !! Tijd niet meer gehoord van die rijdende reporter. Zal er wat aan de hand zijn? Of zal hij gewoon lui zijn ? Nee niet echt; gewoon een combinatie van een tekort aan inspiratie, drukke werkzaamheden en een soort van winterstand die uw reporter parten speelde.
Maar we pakken fris en fruitig de draad weer op. Dat er niet geschreven is houdt zeker niet in dat er niet gereden wordt. De afgelopen weken waren koud maar zeker de moeite waard om even op het stalen, of beter gezegd, carbon ros te kruipen. Vorige week kon het contrast niet groter zijn dan met die week daarvoor. De ene week rijden we in de snijdende kou door de polders en de week daarop lijkt het wel of elk moment de zomer kan beginnen. De Covid omstandigheden geven natuurlijk nog steeds hun beperkingen maar het fietsersbloed kruipt toch waar het niet gaan kan en er begint een nieuw evenwicht te ontstaan. Er worden zachtjes aan weer routes aangekondigd op de website maar dat betekent niet dat we als een grote groep op pad gaan. De groep lijkt zich op een natuurlijke manier in stukjes op te knippen zodat er “verantwoord“ kan worden gereden.
Afgelopen zondag heeft uw rijdende reporter het genoegen om aan te sluiten bij een kleine groep fietsvrienden. De zomerse temperaturen worden roepen associatie op met een zonnig verblijf aan de kust en de wind komt uit het Zuid-Westen. We besluiten dus om van de op de website gepubliceerde route af te wijken en richten ons vizier op Zandvoort. In Covid slagorde gaat het op naar de pont bij Buitenhuizen. De wind blijkt aanwezig en langs de Nauernasche Vaart is het toch wel belangrijk om de kop regelmatig te wisselen om zodoende de dieselmotor op acceptabele snelheid te houden. Onderweg komen we Ronald H nog tegen; u weet wel van de zomerse Hinnetjes. Je ziet dat hij zich afvraagt waar wij nu naar toe gaan. De route op de site geeft immers anders aan. Maar zoals eerder gezegd de voorjaarskriebels en de windrichting hebben ons anders doen besluiten. (tijdig) bij de pont aangekomen hebben we een grote verassing. De mannen op de beachbikes hebben onafhankelijk van ons kennelijk hetzelfde gedacht en we treffen hen daar ook op weg naar de kust. Het is bijna onwerkelijk om ineens zoveel fietsvrienden bij elkaar te hebben. Velen hebben elkaar al een poosje niet gezien en het verlangen aan naar de ouderwetse groepsritten wordt al wachtende op de pont uitgebreid, op veilige afstand, besproken. Enthousiasme alom!
Ronald H en Mark sluiten ook zelfs aan. Misschien zit er in de groep ondanks de diversiteit toch stiekem meer gelijke gedachten dan dat we ons bewust zijn. Na de pont valt de groep weer in verantwoorde stukken uit elkaar. Op weg naar Zandvoort is het in tegenstelling tot de verwachting prima te doen maar op de Zeeweg begint het ondanks het vroege tijdstip toch al drukker te worden en dient de nodige voorzichtigheid in acht te worden genomen. Op de boulevard is het nog even een stukje met het hoofd in de wind en we belanden in het centrum van Zandvoort voor een koffie to-go.
Na een korte bijkletssessie en na de nodige deskundige(?) besprekingen van de vrouwelijke voorbijgangers (het lijkt af en toe het songfestival wel; douze points) gaat het weer via de boulevard richting het noorden. Bij Parnassia draaien we de Kennemer Duinen in op naar IJmuiden. Het lijkt wel hoogzomer. Rijen auto’s op weg naar de parkeerplaats en heel veel wandelaars en fietsers op het gecombineerde voet en fietspad. Ook liggen er behoorlijk wat zandverstuivingen op het pad. Al met al goed opletten tot aan IJmuiden. Uiteraard slingert het oranje lint zich er op grond van haar uitgebreide ervaring deskundig doorheen. In IJmuiden rijden we, na een eerste keer op de heenweg, voor de tweede keer lek. Gerben heeft een lekke achterband. Zoals de meesten weten hebben we twee zeer bedreven mannen voor dit probleem t.w. Marcel G en Edwin G. De G staat natuurlijk voor de achternamen maar G kan staat ook voor grote handen; makkelijk bij het verwisselen van de band. G staat ook voor Groot atletisch vermogen (bij tijd en wijle) maar ook zeker voor altijd Grote behulpzaamheid bij dit soort situaties. Ondanks de uitgebreide inspectie van de buitenband loopt de nieuw gemonteerde binnenband direct weer leeg. Om te voorkomen dat het proces zich herhaalt toch maar even de tweede binnenband controleren voordat deze gemonteerd wordt. Goed gedacht want deze nieuwe band blijkt op een naad te lekken. Een fabrieksfout. Dit geeft natuurlijk aanleiding tot het nodige commentaar en hilariteit. Uiteindelijk blijkt de elektrische compressor van Marcel leeg te zijn. Brommend wordt naar een pomp gezocht. Edwin laat dit even lekker zijn beloop en haalt na het nodige gemopper met een grote glimlach een tweede compressor tevoorschijn. Lachen !!!! G staat dus ook voor Gein.
De terugweg richting Wormer is gepland via pont Buitenhuizen maar bij Velzen komt de pont net aan en we besluiten deze maar te nemen. Wat een drukte zeg!! Aan de overkant zoeken we snel de rust op en gaan we via Beverwijk langs Assendelft weer op huis aan. Een mooie rit om op terug te kijken. Op naar meer mooie ritten dit voorjaar!!
Marcinello uw rijdende reporter